Alla artiklar

Jag och min kurskamrat har nu gjort klart vår interaktiva digitala berättelse om "hönan och ägget". Det är en digital berättelse om en höna som blir av med sitt älskade söta lilla ägg och hennes jakt på att hitta det igen. Hon möter längs denna väg olika människor där du som lyssnar får göra aktiva val för att ta dig vidare i historien....

De digitala berättelserna eller berättelser överhuvudtaget kan vara farliga om de endast berättar en historia av verkligheten. Det vinklade i vår värld kan skapa fördomar och oförståelse för omvärlden. Om detta berättar novalist Chimamanda Adichie om i sitt TED talk "The danger of a single story" (2009).

Föräldralås

17.03.2019

Fredagen den 1 mars 2019 sändes programmet Svenska nyheter med Jesper Rönndahl (säsong 3 avsnitt 6) där han 16:42 minuter in i programmet talar om barn, digitalisering, skärmtid och föräldralås. På ett komiskt sätt tar han upp de faktiska problemen som vi i förskolan står inför gällande digitalisering och kritiken mot denna.

Appen: iMovie

17.03.2019

Appen iMovie finns i App store. Det är en app som möjliggör skapande av film. Denna app kan interagera med andra appar gällande skapande av musikstycken m.m. iMovie går att använda på många olika sätt. Jag rekommenderar att man börjar med att skapa en trailer för att lära känna appen och dess innehåll. Gå in i appen och tryck på...

I förskolan används begreppet IKT som benämning för arbetet med digitala verktyg. IKT är en förkortning av orden Information, Kommunikation och Teknik. Men vad innebär egentligen dessa ord i praktiken?

Appen förvandlar "ting" till levande pratande varelser. Du fotar ett objekt, sätter sedan in mun och ögon på bilden. Därefter spelar du in när du pratar så kommer appen göra så att objektet rör sig och pratar.

Appen: Animoto

26.02.2019

Jag lägger här under in min film som jag gjorde som ett exempel på hur det kan se ut. Filmen är tillägnad min dotter.

Appen: Sneak

21.02.2019

Appen handlar om att barnen leker kurragömma med monstrens i appen. En röst räknar ned och barnen ska då i verkligheten springa och gömma sig. Sedan kommer ett monster fram på skärmen. Det gäller då för barnen att smyga fram till skärmen för att lyckas trycka på den så monstret fångas. När barnen lyckas trycka på skärmen så monstret fångas...

Appen: Quiver

21.02.2019

Quiver är en app som digitaliserar färgläggningsbilder. I appen skriver man ut färgläggningsbilder åt barnen. Barnen färglägger sedan dessa bilder analogt med färgpennor. När de gjort detta tar de lärplattan; går in i appen och scannar av bilden som de målat. Detta sker genom att placera teckningen i den ruta som visas tills den blir grön markerad....

I kursen "Skapa, Lära och Kommunicera med digitala verktyg" (hkr.se) ska vi nu arbeta med digitalt berättande. Men vad är då digitalt berättande? Efter en intressant föreläsning av Björn Cronquist så kan man utvinna olika ingredienser i det digitala berättande men med fokus på att det är berättandet som är i centrum och det digitala är det som...

© 2019 Digitalisering i förskolan; Malin Lundberg.. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång